
tirsdag 2. juni 2026
07:44
Sommertiden er det beste som er. Noen late dager i solen ved sjøen.
Venneforeningen KNM Alta kjemper videre for vårt bevaringsprosjekt. Vårt første mål er som alle vet, dokking og vedlikehold av skroget i Horten. Marinens Veteranskip vil være kontraktspartner og prosjektleder. Venneforeningen vil ha en viktig oppgave som prosjektrådgiver.
Venneforening har skaffet finansiering og Forsvarshistorisk museum (eier) vil også bidra. Vi venter nå på at Kystvakten skal slepe fartøyet til Horten. Hardanger fartøyvernsenter har gitt tilbud på vedlikeholdet og Horten Skipsreparasjoner AS har ansvar for dokkingen.
Det blir spennende å se hva vi får til i løpet av sommeren og tidlig høst.
Årsmøte er unnagjort, og vi er veldig fornøyde med å få med oss nye yngre krefter, og vi har også med oss et styremedlem fra Kystlaget Viken. Venneforeningen er nå også medlem i Norsk Fartøyvern som gir oss tilgang på et viktig nettverk av båtentusiaster.
God sommer og takk for alle gode bidrag! Sommerfesten er 18 juni. Vi feirer Venneforeningen og bevaringsprosjektet, som er 30 år!
Venneforeningen KNM Alta



