• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til primært sidefelt

Venneforeningen KNM ALTA

Vi vil bevare minesveiperen M314 Alta, Norges største treskip fra 1953

  • Om Oss
    • Om Venneforeningen
    • Styret 2022-23
  • Fartøyet
    • Om fartøyet
    • Fakta om Saudaklassen
    • Om Minesveiping
  • Medlemskap
    • Bli medlem av Venneforeningen M314 Alta
    • Vedtekter
    • Vedtekter I PDF
    • Personvern
    • Grasrotandelen
  • Kontakt oss
  • Loggboka
  • Dagfinns Hjørne
    • FORORD
    • M314 Alta. Som Terje Vigen.
    • ALTA sangen
    • Mannskapet
    • Krigsseileren.
    • Ei djevelsk glo
    • Natt siglaren.
    • Èin ny dag
Du er her:Hjem / Arkiv forGenerelt

Generelt

God sommer til våre støttespillere!

02/06/2026 by Carsten Skriv en kommentar

tirsdag 2. juni 2026

07:44

Sommertiden er det beste som er. Noen late dager i solen ved sjøen.

Venneforeningen KNM Alta kjemper videre for vårt bevaringsprosjekt. Vårt første mål er som alle vet, dokking og vedlikehold av skroget i Horten. Marinens Veteranskip vil være kontraktspartner og prosjektleder. Venneforeningen vil ha en viktig oppgave som prosjektrådgiver.

Venneforening har skaffet finansiering og Forsvarshistorisk museum (eier) vil også bidra. Vi venter nå på at Kystvakten skal slepe fartøyet til Horten. Hardanger fartøyvernsenter har gitt tilbud på vedlikeholdet og Horten Skipsreparasjoner AS har ansvar for dokkingen.

Det blir spennende å se hva vi får til i løpet av sommeren og tidlig høst. 

Årsmøte er unnagjort, og vi er veldig fornøyde med å få med oss nye yngre krefter, og vi har også med oss et styremedlem fra Kystlaget Viken. Venneforeningen er nå også medlem i Norsk Fartøyvern som gir oss tilgang på et viktig nettverk av båtentusiaster. 

God sommer og takk for alle gode bidrag! Sommerfesten er 18 juni. Vi feirer Venneforeningen og bevaringsprosjektet, som er 30 år!

Venneforeningen KNM Alta

Filed Under: Generelt

Årsmøte i Venneforeningen KNM Alta 14 april kl 18:00

11/03/2026 by Carsten Skriv en kommentar

Innkaling-Arsmote-2026Last ned
Styrets-forslag-til-Arsmote-2026Last ned

Filed Under: Generelt

Sitrep februar

23/02/2026 by Carsten Skriv en kommentar

Dokking i Horten

Det er stille periode for Venneforeningen KNM Alta. Vårt kortsiktige mål nå er helt nødvendig dokking av fartøyet til våren, og vi har fått positive signaler om finansiering. Dette er de gode nyhetene.

Vårt langsiktige mål er som alltid – å finne tilbake til et levende- og seilende museumsfartøy. Dette krever både vedlikehold av skrog, hoveddekk, styrehus og maskin. I tillegg vil det kreve dugnadsånd og mannskap.

Venneforeningen er i løpende kontakt med eier – Forsvarshistorisk museum – og med stiftelsen Marinens Veteranskip i Horten. Dette er teamarbeid og vi gir hverandre god støtte.

Vi vil forberede årsmøte 14 april i skur 28. Det vil være en viktig opplading til vårsesongen og til etablering av dokking-prosjektet. Med litt mer vårlig vær, kan vi også komme igang med maling og vedlikehold. Vi har fått prosjektmidler fra Forsvarets personellservice til vedlikehold av styrehus.

Da ses vi på dugnad – onsdager 1500-1900.

Terje M
styreleder

Filed Under: Generelt

God jul til alle våre støttespillere! 🎄

22/12/2025 by Carsten Skriv en kommentar

Bevaringsprosjektet KNM Alta har mottatt en ny rapport, en solid faglig vurdering av fartøyets historiske verdi. Konklusjonen er helt entydig – og dette bør legge et solid fundament for vår videre innsats og for ny finansiering.

KNM Alta har svært høy historisk, kunnskapsmessig og opplevelsesmessig verdi. Den anbefalte vernepraksisen er vern gjennom bruk, da dette best ivaretar både de materielle og immaterielle kulturhistoriske verdiene fartøyet representerer.

For oss som har vært med en tid, har prosjektet handlet mye om vennskap og utholdenhet. Vårt klare mål for 2026 er dokking og vedlikehold av skroget. Måtte alle gode krefter stå oss bi.

Alt godt for det nye året! Så sees vi på nyåret – med fast dugnadsdag på onsdager.

Takk for innsatsen!

Styret i Venneforeningen KNM Alta

Filed Under: Generelt

Det lakker mot jul 🎄

18/11/2025 by Carsten Skriv en kommentar

Invitasjon!
Julegløgg ombord tirsdag 16 desember kl 1600 for medlemmer og Oslo Orlogsforening.

Nyheter

  • vi er nå medlem av Norsk Forening for Fartøyvern, som gir oss et verdifullt nettverk
  • vi har påbegynt vedlikehold av styrehus, med finansiering fra Forsvarets Personellservice
  • vi har fylt diesel til oppvarming ombord, betalt av eier
  • vi har fått på vinterfrakken, betalt av eier
  • vi har hatt løpende reparasjoner om bord – for å sikre vann og oppvarming
  • vi holder selskaper ombord

På nyåret vil vi etablere fast dugnadsdag onsdag fra 1500-1900 (20:00) – samme dag som Kystlaget Viken, og vi spiser sveler sammen med dem rundt kl. 19:00.

Vi må etablere gode lister for enkle gjøremål og for hvem som møter.

Vårt klare mål for våren 2026 er dokking – og vårt klare langsiktige mål er sommerseilas i 2028.

Filed Under: Generelt

Kjære Alta-venner – reminder

02/09/2025 by Carsten Skriv en kommentar

Viser til tidligere utsendt e-post vedr. Akershusstevnet 6. og 7. sept. og Havnelangs 7. sept.  Vi vil ha åpent skip på begge dager og ber om at så mange som mulig melder seg til tjeneste.

Program

Fredag 5. sept:

De som har mulighet for å komme om bord på ettermiddag hjelper til med:

  • se til at alt er ryddig og rent, evt. vaske, rydder og pusser messing
  • kontrollere at vi har flagg og gjøs om bord
  • kontrollerer at vi har storflagging klar
  • foreslår aktrebanjer som «show-room» rydde denne, stenge forre banjer for gjester
  • toppbro stenges
  • rydde og spyle over le
  • felles middag sammen med andre stevnedeltakere, pølser i skur 28

Lørdag 6. sept.:

  • Storflagging 0800
  • frokost ombord kl. 0815 om bord
  • fordele oppgaver ved åpent skip, alle må ha mulighet for se alle utstillinger på land også
  • åpent skip fra kl. 10.00 til 16.00
  • felles lunch, suppe
  • rekeselskap på kveld

Søndag 7. sept  

  • Storflagging 0800   
  • frokost kl. 0815 om bord
  • åpent skip fra 10.00 til 16.00
  • felles lunch
  • avslutning, opprydding og hjemreise

Praktiske opplysninger:

Overnatting:

Alle som vil overnatter om bord, ta med sovepose eller sengetøy.

Antrekk:

De som har uniform, tar med arbeidsuniform eller hvit skjorte og mørk bukse.

Ellers, ta med «sivil» hvit skjorte og mørk bukse + Alta cap.

Mvh

Mannskapet på

Museumsskipet KNM Alta

Filed Under: Generelt

Neste side »

Hoved sidebar

Siste innlegg

  • God sommer til våre støttespillere!
  • Årsmøte i Venneforeningen KNM Alta 14 april kl 18:00
  • Sitrep februar
  • God jul til alle våre støttespillere! 🎄
  • Det lakker mot jul 🎄

Siste kommentarer

    Arkiv

    • juni 2026
    • mars 2026
    • februar 2026
    • desember 2025
    • november 2025
    • september 2025
    • august 2025
    • april 2025
    • februar 2025
    • januar 2025
    • juli 2024
    • mai 2024
    • april 2024
    • mars 2024
    • november 2023
    • juni 2023
    • mars 2023
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • august 2022
    • juli 2022
    • mars 2022
    • desember 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • juni 2021
    • mai 2021
    • mars 2021
    • januar 2021

    Kategorier

    • Generelt
    • Historisk
    • Medlemmer

    Copyright © 2026 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Logg inn

    • Facebook